گردشی در باغ گیلاس

                                               

در این بخش در ادامه ی حركت های طولی و عرضی روی  دسته ی ساز تا نت های ( la = پشت نخ 14 در سیم اول )  و  ( mi = پشت نخ 14 در سیم دوم )  پیش می رویم.   

همچنین در انتهای تمرین های این بخش، قسمتی دیگر از آهنگ مرغ سحر را آورده ایم . تا علاوه بر استفاده كاربردی از تمرین هایی كه تا كنون به آنها پرداخته اید، ضمنا با نقش برخی از انواع گوشه های در موسیقی دستگاهی ( كه در این درس با دو نوع تئوریك « گوشه ی در آمد ماهور» و متریك « گوشه ی شكسته » آن مواجه هستیم )،در آهنگ ها  نیز آشنا شوید *.

البته در این قسمت از آهنگ مرغ سحر ، سیلاب های كلمات شعر را بر روی نت ها قرار نداده ایم . كه البته هنرجو با دقت در بخش های قبلی آهنگ مرغ سحر باید بتواند ، خود این كار را انجام دهد.

توصیه می شود ؛ حتما تمامی درس ها را با دقت در شماره ی انگشتان و مضراب های آن ها، كاملا از بر ( حفظ ) اجرا كنید. و مخصوصا خوبست كه با دقت در اجرای استاد یا معلم خود ، آهنگ مرغ سحر را هر چه زیباتر اجرا كنید و از ابتدا تا به اینجا كه یاد گرفته اید ، آن را پیوسته اجرا كنید.



                                                         چیدن گیلاس

                                            

درس 1 - در اجرای این درس كاملا به انگشت گذاری ها توجه كنید.
نت های چنگ را در این درس ، یك بار با مضراب راست تك سیم و بار دیگر یك نت راست و یك نت چپ اجرا كنید.
 


درس 2 -  در اجرای این درس كاملا به انگشت گذاری ها توجه كنید.
 نت های چنگ را در این درس ، یك بار با مضراب راست تك سیم و بار دیگر یك نت راست و یك نت چپ اجرا كنید.
 نت های سفید را با مضراب ریز اجرا كنید.



درس 3 - در  هر سه  بخش این درس كاملا از انگشت گذاری های تعیین شده پیروی كنید.
مهم ترین خواسته این درس اینست كه ، انگشت اول در جای خود بسیار قوی بماند. و در حین تمرین هر كدام از این سه درس ، از جای خود بلند نشود.





درس 4
- نت mi كرن در خط اول درس ، پشت نخ 5 در سیم اول است.(خط اول این درس، در گوشه ی شكسته است) . و از خط دوم و  با  بكار شدن ( برگشتن به حالت اول ) این نت  ، به ماهور رجعت می كند.
نت های سفید نقطه دار را با مضراب ریز اجرا كنید.( دو نتی كه با منحنی اتحاد به هم متصل شده اند را بدون قطع شدن مضراب ریز اجرا كنید ) .







*
گوشه ی شكسته ؛ یك گوشه ی متریك است . و نت ها یی كه در آن استفاده می شود ، با نت های مایه ای كه با آن شروع كرده ایم متفاوت است .( فواصل بین درجات گام آن ، مخصوص به خودش می باشد ). كه با شناخت نت ها و شروط تئوری حاكم در این نوع گوشه ها ، می توان به هر شكل در آن جمله ساخت و ریتم های دلخواه به آن داد.در اینجا ، نت sol  شاهد است و نت های mi كرن و si  بمل می شوند.( ضمن اینكه از گوشه ی شكسته براحتی می توان به مایه هایی نظیر افشاری ، نوا و شور و ... وارد شد).

گوشه ی در آمد ماهور ؛ یك گوشه ی تئوریك است . و نت هایی كه در آن استفاده می شود ، همان نت های مایه ای است كه با آن شروع كرده ایم. و در اینجا نت do هم شاهد است و هم نتی است كه روی آن توقف می شود.ضمن اینكه در یك گوشه ی تئوریك نظیر همین گوشه ی در آمد ، میتوان به صورت كاملا آزاد جمله ساخت و ریتم های دلخواه در آن اعمال كرد.





                                                      تالیف و تدریس : محسن عاقل
                                                       www.mohsenaghel.blogsky.com



* مطالب این بخش برگرفته از  وبلاگ 
www.mohsenaghel.blogsky.com نوشته آقای محسن عاقل می باشد.
هر گونه كپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذكر منبع و نام آقای محسن عاقل بلا مانع است .

 

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1 خرداد 1390    | توسط: محسن عاقل    |    | نظرات()