گردشی در باغ گلابی

                                                    
در این بخش تا نت ( re = پشت نخ 21 سیم اول ) پیش می رویم. همچنین با نت ( do بم = آزاد سیم چهارم ) آشنا می شوید. همان نتی كه زیر آن 8  گذاشته شده است.

- خوبست درس اول را با راهنمایی استاد یا معلم خود در مایه های دیگر و البته با همین گام* ( فعلا ) اجرا كنید.

-
هنرجویان گرامی توجه داشته باشند كه با درس های دوم ، سوم و چهارم این بخش علاوه بر تمرین و اجرای چند الگوی مضرابی و ریتمیك متنوع ، با فرمی در موسیقی آشنا می شوید كه به آن « چهار مضراب **» می گویند.

( ضمنا در این بخش برای اولین بار با مقدار زمانی كوتاهی به نام دولاچنگ آشنا می شوید ، كه باید بدانید ؛ هر چهار نت به ارزش زمانی دولاچنگ برابر با یك نت به ارزش زمانی سیاه می باشند.)

-
در درس های قسمت پنجم این بخش ، بیشتر تمركز بر شناساندن و تفهیم نوعی از الگوهای ریتمیك گذاشته شده است. هنرجویان عزیز توجه داشته باشید كه ؛ در قسمت های ( الف،ب،پ وت) درس پنجم و در بعضی از میزان های آن ، معادل یك نت به ارزش زمانی ( سیاه ) كه بطور معمول میتواند برابر با دو نت ( چنگ ) باشد ، شما سه نت چنگ می بینید كه بالای آن شماره 3 نوشته شده است. توضیح اینكه در این حالت كه به آن « تریوله » می گوییم ، باید این سه نت در زمان دو نت اجرا شوند كه در اینجا سه نت چنگ در زمان دو نت چنگ اجرا می شوند و در این صورت ، ضمن بر آورده شدن نیاز آهنگ ، زمان مجاز برای آن میزان نیز رعایت می شود و تغییر نمی كند.  

توجه
: در این تمرینها باید كاملا از مضراب های تعیین شده پیروی كنید و نیز باید هر درس را جداگانه و قبل از نواختن آن ، وزن خوانی كنید .



* اجرای گام در موسیقی به معنای اجرای به ترتیب نت ها از یك نت تا هشت نت بعد تر (كه نت هشتم نام همان نت اولی را دارد) می باشد.توضیح اینكه خوبست هنرجویان در این درس ، از نت do  اجرای گام را آغاز كنند تا نت do بعدی و از نت re بعد از آخرین do  به سمت نت re  اولی باز گردند.كه این تمرین از مهم ترین و كاربردی ترین تمرین ها می باشد و می توان با تغییر بعضی فواصل ( با راهنمایی استاد یا معلم ) این تمرین را به مایه های دیگر تعمیم داد كه فواید زیادی دارد.

** جهار مضراب به فرمی از اجرای آهنگ در موسیقی گفته می شود كه بدون كلام است و در آن تحرك مضراب بیشتر است و آهنگ حالتی پر شور ایجاد می كند.و در اجرای موسیقی به صورت سنتی آن ، اگر در یك برنامه موسیقی بخواهند آن را اجرا كنند حتما در بین برنامه اجرا می كنند و نه در اول و یا آخر.( توضیح اینكه چهار مضراب اصولا در سنتور مرسوم بوده است ، به دلیل اینكه 2 عدد مضراب در سنتور وجود دارد و در حركت های تند دست  4 مضراب دیده و تصور می شود ).پس در اصل اصطلاح چهار مضراب را برای آهنگ هایی با حركات سریع و چالاك مضراب در سنتور به كار می برند كه البته حال برای تمامی سازها ، حتی سازهایی كه مضراب هم ندارند مانند ویولن و كمانچه و نی نیز استفاده می كنند.


                                                                      
                                 چیدن گلابی


                                               

درس 1 -   این تمرین اجرای گام است و آن را در لیست تمرین های هر روز خود و برای دست گرم كردن برای همیشه می توانید استفاده كنید. از شماره انگشتان تعیین شده پیروی كنید و در اجرای مضراب ها برای سه تار یك نت راست و نت دیگر چپ اجرا شود و البته خوبست در ابتدا چپ ها را قوی تر و به صورت واخوان اجرا كنید. و در تار نیز اول همه راست قوی و بعد یكی راست و یك چپ اجرا شوند. انگشتان را قوی در پرده ها فرو برید.صداها زلال و سالم شنیده شوند. ( توجه كنید كه نوك انگشت شست دست چپ در همه حال روبروی نوك انگشت اشاره دست چپ و همزمان حركت كنند).


درس 2 - در این درس كه به فرم چهار مضراب می باشد ، حتما از مضراب تعیین شده پیروی كنید و ابتدا با سرعت پایین تمرین كنید و زمان نت ها را كاملا مساوی اجرا كنید.( قسمت الف و ب یك آهنگ و با دو نگارش هستند).


درس 3 - در این درس كه به فرم چهار مضراب می باشد ، حتما از مضراب تعیین شده پیروی كنید و ابتدا با سرعت پایین تمرین كنید و زمان نت ها را كاملا مساوی اجرا كنید.( قسمت الف و ب یك آهنگ و با دو نگارش هستند).



درس 4 - در قسمت الف و ب در این تمرین كه یك الگوی مضرابی  با ریتم 2 ضربی است ، جمله را مانند درس اول ادامه دهید و اجرا كنید.



درس 5 -
در این درس ها قبلا وزن خوانی كرده و سپس اجرا كنید.ضمن اینكه می توانید از الگوی جمله درس اول پیروی كنید و درس را ادامه دهید، خود نیز میتوانید این الگو را به دلخواه ادامه دهید و جمله بسازید.
لازم به ذكر است كه در قسمت الف و ب ، درس می توانست به صورت چهار ضربی نگارش شود كه تعمدا و برای اینكه هنرجو دو میزان را به هم قیاس كند و  بهتر پی به زمان اجرای تریوله ببرد ، به صورت دو ضربی نوشته ایم. 

 


                                                           تالیف و تدریس : محسن عاقل
                                                            www.mohsenaghel.blogsky.com



*هر گونه كپی برداری از مطالب این وبلاگ با ذكر منبع و نام آقای محسن عاقل بلا مانع است .



 

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 30 خرداد 1390    | توسط: محسن عاقل    |    | نظرات()